سيد هادي موسوي‌مهر

مدل‌هاي تحليلي جريان دوفازي آب-هوا در سرريزهاي شوت و پلكاني

نام دانشجو

سيد هادي موسوي‌مهر

استاد راهنما

محمدرضا چمني، دانشيار، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي اصفهان

حميدرضا صفوي، استاديار، دانشكده مهندسي مكانيك، دانشگاه صنعتي اصفهان

تاريخ فارغ‌التحصيلي

1386

پست الكترونيك

---------

كلمات كليدي

---------

چكيده انگليسي

Analytical models of two-phase air-water flow on chutes and stepped spillways

مقالات منتشر شده

 

 

چكيده

در اين پايان­نامه نتايج حاصل از مطالعه­ي تحليلي بر روي جريان دوفازي عبوري از روي سرريز پلکاني و تنداب در ناحيه­ي توسعه يافته ارائه شده است. با اعمال فرضيات حاکم بر جريان دوفازي آب-هوا در معادلات پخشيدگي و انتشار، معادله­ي پيوستگي براي هوا در جريان دوفازي بدست مي­آيد. با جايگذاري رابطه­ي توزيع سرعت ارائه شده توسط چيو (1988) در معادله­ي پيوستگي هوا و اعمال شرايط مرزي براي جريان دوفازي، سه مدل قابل قبول براي توزيع غلظت هوا در مقطع جريان بدست مي­آيد. به دليل مشخص نبودن مقدار دقيق عمق جريان دوفازي (D) از سه فرضيه­ي متفاوت براي عمق جريان استفاده شده است: D = y90 D = y90، D = y95 و D = y99 ( به عنوان مثال D = y90 معرف عمقي از مقطع جريان است که غلظت هوا در آن نقطه برابر 90 درصد است). در اين تحقيق همانند مطالعه­ي استراب و اندرسون (1958)، مقطع جريان به دو ناحيه­ي بالا و پايين تقسيم شد و مرز بين اين دو ناحيه پس از تحليل نتايج حاصل از مدل­هاي ارائه شده براي ناحيه­ي پايين بدست مي­آيد.

براي محاسبه­ي مقدار خطا و همبستگي نتايج بدست آمده از مدل­هاي حاضر با نتايج تحليلي-تجربي استراب و اندرسون (1958)، نتايج تحليلي چانسون (1994) و نتايج تجربي چمني و راجاراتنام (1997 و 1999) از دو معيار RMSE و R2 استفاده شده است. با استفاده از اين دو معيار مشخص شد که نتايج بدست آمده از مدل­هاي حاضر براي ناحيه­ي پايين به نتايج تحليلي-تجربي استراب و اندرسون و نتايج تجربي چمني و راجاراتنام بسيار نزديک است.

به دليل اغتشاش و آشفتگي زياد در نزديکي سطح جريان دوفازي، براي توزيع غلظت هوا در ناحيه­ي بالايي جريان از توزيع تصادفي نمايي استفاده شده است. حداکثر خطاي نتايج حاصل از توزيع تصادفي نمايي براي ناحيه­ي بالا نسبت به نتايج آزمايشگاهي با استفاده از معيار خطاي RMSE برابر 02/0 بدست آمد.

 

تحت نظارت وف ایرانی