- English
- فارسی
زهرا منعمیان
پرش هيدروليکي در پايين دست شيب شکن قائم با تبديل همگرا
نام دانشجو |
زهرا منعمیان |
|
استاد راهنما |
محمدرضا چمني، دانشيار، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي اصفهان |
|
تاريخ فارغالتحصيلي |
07/10/1393 |
|
پست الكترونيك |
||
كلمات كليدي |
آافت هد، پرش هيدروليکي، شيبشکن قائم، تبديل همگرا. | |
چكيده انگليسي |
Hydraulic jump downstream of a vertical drop with a contraction transition and upstream subcritical flow | |
مقالات منتشر شده |
|
چکیده
در کانال هاي آبياري و شبکه هاي جمع آوري فاضلاب از شيب شکن براي جبران اختلاف ارتفاع کف کانال با بستر طبيعي زمين استفاده مي شود. سرعتچکیده جريان پس از عبور از شيب شکن افزايش يافته و جريان، انرژي جنبشي زيادي خواهد داشت. اين انرژي جنبشي زياد، مخرب بوده و باعث فرسايش بستر، آبشستگي و تخريب سازه هاي پايين دست ميشود. علاوه بر آن، در شيب شکن محفظه ي فشار منفي در زير جت سقوطي درصورت هوادهي نشدن سازه وجود دارد که سبب مکش، پرشدن محفظه از آب و افزايش لرزش جت سقوطي مي شود.
در اين تحقيق، با قرار دادن تبديل هاي همگرا در لبه ي آبشار شيب شکن قائم، ميزان استهلاک انرژي و وضعيت پرش هيدروليکي ايجاد شده در پايين دست شيب شکن در مقايسه با شرايط شيب شکن قائم ساده بدون استفاده از تبديل همگرا، به صورت آزمايشگاهي و تحليلي مطالعه شده است. هدف از استفاده از تبديل در شيبشكن افزايش ميزان استهلاک انرژي، بررسي اثر آن بر روي پرش هيدروليکي در پايين دست شيب شکن و هوادهي طبيعي محفظه ي هوا در زير جت سقوطي است. آزمايش ها بر روي سه شيب شکن متفاوت با استفاده از شش تبديل همگرا با ابعاد متفاوت و با دبي نسبي (dc/h) در محدوده ي 07/0 تا 459/0 صورت گرفته است كه h ارتفاع شيبشكن و dc عمق بحراني است. وجود تبديل همگرا در لبه ي شيب شکن قائم با کاهش مقطع جت سقوطي در هنگام ريزش از لبه ي شيب شکن، باعث از بين رفتن محفظه ي با فشار منفي در پشت جت سقوطي شده و به همين دليل، ديگر نيازي به هوادهي نيست.
عمق جريان در لبه ي شيبشکن قائم با تبديل همگرا، برخلاف شيب شکن قائم ساده برابر مقدار ثابتي نبوده و به نسبت همگرايي تبديل ها (نسبت عرض در لبه ي شيب شکن به عرض کانال بالادست) و دبي نسبي وابسته است. با استفاده از نتايج آزمايشگاهي، رابطه اي تجربي براي تخمين عمق متوسط جريان در لبه ي شيب شکن بيان شده است. مشاهدات آزمايشگاهي نشان ميدهد كه گرداب در پشت جت سقوطي بهصورت ناقص تشکيل شده و عمق متوسط آن در دبي هاي پايين به صورت قابل توجهي کاهش مييابد. با افزايش عمق پاياب و ايجاد پرش هيدروليکي، اثرات ناشي از امواج شوک ناشي از تبديل همگرا در لبه ي شيب شکن کاهش داده شد. شکل پرش هيدروليکي بسته به عمق پاياب و دبي متفاوت بوده و باعث به وجود آمدن پرشهاي متفاوتي ميشود. در ابتدا در دبي هاي کم و عمق پاياب کم، پرش V-شکل نامتقارن تشکيل ميشود. با افزايش عمق پاياب پرش هيدروليکي به شيب شکن نزديکتر شده و جبهه ي پرش هيدروليکي متقارن ميشود که با افزايش بيشتر عمق پاياب، جبهه ي پرش هيدروليکي عمود بر جريان تشکيل ميشود. در نسبت همگرايي 8/0 و در شيب شکن با ارتفاع 400 ميليمتر (به جز در کمترين دبي)، پرش هيدروليکي به صورت يک پرش خاص در پاي جت سقوطي رخ مي دهد. نتيجه ي حاصل شده از مقايسه ي طول غلتابه ي سطحي پرش هيدورليکي در اين مطالعه با پرش هيدروليکي کلاسيک نشان داد که طول غلتابه ي سطحي کاهش مي يابد. دليل اين امر را مي توان وجود امواج شوک بيان کرد که با افزايش سرعت جريان در پايين دست و افزايش عدد فرود اوليه ي پرش هيدروليکي، اختلاف طول غلتابه ي نسبي در اين مطالعه با پرش هيدروليکي کلاسيک بيشتر مي شود. عمق ثانويه ي پرش هيدروليکي در اين مطالعه را ميتوان با پرش هيدروليکي کلاسيک تخمين زد. با افزايش دبي نسبي و با کاهش نسبت همگرايي، عمق ثانويه ي پرش هيدروليکي در اين مطالعه کمتر از عمق ثانويه ي پرش هيدروليکي کلاسيک است و در بزرگترين دبي نسبي اندازه گيري شده، اختلاف عمق ثانويه ي پرش هيدروليکي در نسبت همگرايي 8/0 با پرش هيدروليکي کلاسيک به 11% ميرسد. با استفاده از فرضيات محققين پيشين و فرض يکسان بودن پرش هيدروليکي در اين مطالعه با پرش هيدروليکي کلاسيک، شش مدل تحليلي براي برآورد افت هد در شيبشکن قائم با تبديل همگرا ارائه شد. نتايج حاصل از مدل هاي ارائه شده با نتايج آزمايشگاهي مقايسه شد و مدل تحليلي شماره 5 نزديکترين نتايج را به نتايج آزمايشگاهي براي برآورد افت هد با نسبت همگرايي 9/0 و مدل تحليلي 4 براي نسبت همگرايي 8/0 ارائه مي دهد. باتوجه به همخواني خوب نتايج مدل ها با فرض پرش هيدروليکي کلاسيک با نتايج آزمايشگاهي ، فرض استفاده از پرش هيدروليکي کلاسيک براي برآورد عمق ثانويه ي پرش هيدروليکي و افت هد شيبشكن با تبديل همگرا منطقي به نظر ميرسد.