كتاب مسايل پايه در مكانيك سيالات و هيدروليك: پيشگفتار

پيشگفتار كتاب مسايل پايه در مكانيك سيالات و هيدروليك

 

اين كتاب به‌عنوان كتابي مكمل براي درس‌هاي مكانيك سيالات و هيدروليك در رشته‌هاي مهندسي از قبيل مهندسي شيمي، مهندسي عمران، مهندسي کشاورزي (مهندسي آب)، مهندسي معدن، مهندسي مکانيک، مهندسي مواد و ... و همچنين رشته‌هاي غيرمهندسي از قبيل بهداشت طراحي شده است. اعتقاد ما بر اين است كه يادگيري اصول اساسي هر علم مهندسي از طريق حل مسأله امكان‌پذير است. محتواي اين کتاب براي دوره‌هاي کارشناسي مناسب است، اگرچه مقداري از مطالب ارايه شده در اين کتاب در دوره‌‌هاي کارشناسي ارشد نيز قابل استفاده است.

کتاب شامل ده فصل مطابق با مطالبي است كه در كتاب قبلي اين نويسندگان عرضه شده است. در ابتداي هر فصل خلاصه‌اي از مطالب و رابطه‌‌هاي مربوط ارايه شده است. در ادامه، تعدادي مسايل طبقه‌بندي شده همراه با حل آن‌ها وجود دارد. سعي شده است تا مسايل هر فصل به‌اندازه‌اي باشد تا در درک اصول نظري کمک کند و حتي‌الامكان كاربردي باشند. مطالب کتاب در سه رنگ (سياه، خاکستري و آبي) چاپ شده است. اين تنوع رنگ‌ها در جذب مطالب براي دانشجويان مؤثرتر است. در اين کتاب بيش از 1000 مسأله وجود دارد. در انتهاي هر مبحث فصل، شماره مسايلي که در ارتباط با اين مبحث است در کنار آن در کادر آبي‌رنگ نگاشته شده است و از سؤالات منتخب آزمون کارشناسي ارشد در سال‌هاي گذشته (حدود 500 تست) از 16 رشته‌ي دانشگاه‌هاي دولتي و 4 رشته‌ي دانشگاه آزاد براي فهم بيشتر مطالب در مسايل کتاب استفاده شده است. براي مثال، در عنوان اين سؤالات از نمادهاي زير استفاده شده است:

 3-6، م‌‎‎ﻫ‎‎‎ف، 86        اين مسأله‌ي 6 از فصل 3 است و در آزمون کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي هوافضا در سال 86 ارايه شده است. ديگر نمادها در جدول صفحه‌ بعد نشان داده شده است.

اميدواريم كه دانشجويان عزيز از خواندن اين كتاب لذت برده و اين اثر بتواند سهم به‎سزايي در يادگيري مطالب مكانيك سيالات و هيدروليك داشته باشد.

 

     

تحت نظارت وف ایرانی