محمد حسین منعمی

بررسي عددي سختی­ دینامیکی شمع در ­پایه­ های­ پیچیده تحت اثرآب­شستگي موضعي

نام دانشجو

محمد حسین منعمی

استاد راهنما

محمدرضا چمني، دانشيار، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي اصفهان

استاد مشاور اميرمهدي حلبيان، استاديار، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي اصفهان

تاريخ فارغ‌التحصيلي

30/4/1392

پست الكترونيك

 

كلمات كليدي

آب­شستگی، تک ­پایه­، سختی دینامیکی، SSIIM، آباکوس، DYNA5

چكيده انگليسي

Numerical study of pile dynamic stiffness of complex piers by local scour

مقالات منتشر شده

 

 

 

چكيده

جهت عبور از رودخانه­ ها، وجود پل­ ها اجتناب‎ناپذير است. از مهم‎ترين عوامل تخريب پل ­ها، آبشستگي موضعي در پايه­ هاي آنها است و بشر همواره به دنبال مهار اين پديده بوده است. آبشستگي پديده ­اي است كه در اثر اندركنش آب و خاك، يا به‎طور طبيعي ناشي از تغييرات ريخت رودخانه ­ها و يا به ‎طور مصنوعي ناشي از سازه‎ های احداث شده توسط بشر رخ مي‎ دهد. بار­گذاری  پایه ­های پيچيده‎ ي پل در روابط ارايه شده در مقالات و آيين ­نامه ­هاي طراحي تا ­کنون بر اساس بيشينه‎ ي عمق آب‎شستگی انجام شده است و مطالعات در خصوص رفتار پل در حین آب­شستگی كمتر صورت گرفته است. باتوجه به اینکه بيشينه ‎ي عمق آب‎شستگي به ‎صورت ناگهانی اتفاق نمی­افتد، احتمالاً ظرفیت باربری پايه ‎ي پل تا قبل از رسیدن به بيشينه‎ ي عمق آب‎شستگي کاهش مي ‎یابد.

برای مطالعه ­ی ظرفیت بارگذاری تک ­پایه ی پل در حین آب­شستگی علاوه بر مطالعه ­ی عددی آب­شستگی در اطراف پایه، نیاز به آنالیز دینامیکی نیز است. تاكنون تحقيقي كه تأثير الگوي آب­شستگی بر آنالیز رفتار دینامیکي پایه را درنظر گرفته باشد، انجام نشده است. در این تحقیق ابتدا، آب­شستگی در اطراف تک ­پایه توسط نرم ­افزار SSIIM مدل­سازی و سپس آنالیز دینامیکی پایه در نرم­ افزار آباکوس مدل­ سازی شده است و با لینک این دو نرم ­افزار، رفتار پایه در حین آب­شستگی بررسی شده است. نتایج حاصل مدل ­سازی با نرم‌افزار آباكوس قبل از لینک کردن آن با نرم‌افزار SSIIM، با نرم ­افزار DAYNA5 صحت­ سنجی شده است. برنامه‌ي لینک نوشته شده در نرم­ افزار متلب نیز صحت­ سنجی شده و خروجی این برنامه با ورودی آن مقایسه شد و عمل­کرد صحیح برنامه ارزیابی شد. علاوه بر این روش، دو روش ديگر که اساس آن تخمین چاله‌ي آب­شستگی و اعمال آن به‌صورت تقریبی است، مطالعه شده است و نتایج آن­ها با هم مقایسه شده است.

الگوي چاله­ ی آب­شستگی در زمان­ های مختلف در شبیه­ سازی عددی توسط نرم­افزار SSIIM به‌دست آمد. مقايسه‌ي نتايج شبيه‌سازي با داده ­های آزمایشگاهی نشان داد که این مدل در تخمین الگوي چاله‌ي آب­شستگی خطاي نسبي قابل توجهي دارد. تغييرات بیشینه­ ی عمق آب­شستگی در جلوي پایه نسبت به زمان با داده‌های آزمایشگاهی و عددی محققین دیگر نشان داد که نرم­افزار SSIIM در تخمین بیشینه­ ی آب­شستگی در جلوي پایه عمل­کرد خوبی دارد. مقایسه­ ی نتایج حاصل از نرم­ افزار آباکوس با نرم ­افزار DYNA5 نشان داد که نتايج سختی نسبت به نتايج میرایی تطابق بهتري دارد. در نتایج مدل­ سازی با نرم ­افزار آباکوس مشاهده شد که رفتار پايه در فرکانس ­های پایین­تر عمل­کرد بهتری نسبت به فرکانس ­های بالاتر دارند. با استفاده از لینک دو نرم ­افزار مشاهده شد که در زمان ­های ابتدایی آب­شستگی، سختی دینامیکی تغییرات کم­تری نسبت به زمان­ های پایانی آب­شستگی دارد. همچنین، در این روش نسبت به دو روش ديگر که چاله­ ی آب­شستگی را به‌صورت تقريبي تخمین می­زنند، تغییرات سختی دینامیکی کم­تر به­ دست آمده است.

تحت نظارت وف ایرانی